5 Soruda Kanban

5 Soruda Kanban Nedir? Ne Değildir? EndustriBey

5 Soruda Kanban


Kanban, çeviklik çatısı altında yer alan bir metodolojidir. Özellikle proje yönetimi süreçlerinde kullanılmaktadır ve "daha uyarlanabilir" olarak pozisyonlandırılmaktadır. Kanban, "kan" kelimesinden gelmektedir ve Japonca'da "kart" veya "tablo" anlamına gelmektedir. Bu anlamlar ile birlikte, Kanban sistemi bir projenin süreçlerinin ve görevlerinin bir kart veya tablo üzerinde izlendiği bir yönetim yöntemidir. Kanban, bir projenin çalışma süreçlerini daha esnek ve uyarlanabilir hale getirmeyi hedefler ve bu yöntem ile birlikte, proje ekibi üyeleri arasında daha iyi bir iletişim ve koordinasyon sağlanır. Kanban, bir projenin sürekli geliştirme (Continuous Improvement) sürecini destekler ve bu yöntem ile birlikte, proje ekibinin çalışma süreçlerini daha verimli hale getirmeyi hedefler.

1.Kanban nedir?

Kanban, profesyonel hizmetlerde işlerin organize edilmesi ve yönetilmesi için kullanılan bir metodolojidir. Bu metodoloji, üzerinde çalışılan işlerin sayısını sınırlandırarak işlerin daha verimli bir şekilde yapılmasını hedefler. Kanban ayrıca, çalışılan işlerin sınırlandırılması ve uygun iş alma kapasitesine ulaşıldığında gerekli sinyalin verilmesi üzerine kurulu bir çekme mekanizmasına sahiptir. Bu metodoloji, başarılı Kanban girişimlerinde gözlemlenen prensipler ve alıştırmalar dizisini kapsar. Özet olarak, Kanban çeviklik metodolojisinin bir alternatif yoludur ve diğer çatısı altındaki anahtar kelimelere göre farklı bir pozisyonlandırmaya sahiptir.

 2.Kanban’ın esneklik seviyesi nedir?

Kanban, esnek bir metodolojidir ve mevcut rollere, iş yapış biçimlerine ve ortamın kendine özgü davranış kalıplarına saygı gösterilerek kullanılması önerilir. Bu nedenle, Kanban'ın ilk ilkesi olarak "Şu anda ne yapıyorsan onunla başla" olarak belirtilir. Bu ilke, mevcut süreçleri ve kuralları gözlemleyip anlamaya çalışmanızı önerir ve bu sayede mevcut ortamda daha verimli bir şekilde çalışmayı hedefler. Kanban'ın kaotik bir ortamda kullanılması, yanlış anlaşılmaların hedeflerinden biri olabilir, ancak bu konumlandırma Kanban'ın esnekliğinin yanlış anlaşılmasına neden olabilir.

3.Dönüşümde yaklaşım evrimsel midir yoksa devrimsel mi?

Kanban'ın ikinci ilkesi, "Artımlı ve evrimsel değişim/dönüşüm yolunda hep birlikte ilerlemek için anlaş" olarak belirtilir. Bu ilke, evrimsel değişim yoluyla, doğal bir şekilde işlerin düzelmesini hedefler. Kanban, mevcut durumu izleyen, gözlemleyen ve anlayan bir tavır sergiler ve bu sayede çalışanların yönetim çatısına/metodolojisine/yöntemine karşı olası dirençlerini azaltmayı hedefler. Ya da başka bir deyişle, Kanban, kaynar suya atmak yerine kısık ateşte pişirmeyi tercih eder.

4.Kanban’daki liderlik kavramı nasıl?

Kanban sisteminde önceden tanımlanmış roller yoktur ve liderlik kavramı bütün seviyelerde teşvik edilir. Bu, sistemin kendi liderlerini yaratmasını, süreç içerisinde doğal liderlerin ortaya çıkmasına izin vermeyi ve bunu cesaretlendirmeyi amaçlar. Bu, sürtüşmeler yerine iyileşmelere odaklanmayı, dönüşüm ve değişimi birlikte kucaklamayı ve direncin en aza indirgenmesini hedefler. Tepeden inme yönetici modelinden kaçınmak için, liderlerin odak noktasının kişisel çıkarlar değil, herkesin çıkarları olması gerektiği vurgulanır. Bu, gerçek hayatta peşinden sürükleyebilen, odağında kişisel çıkarları değil, herkesin çıkarlarını gözeten liderler olarak tanımlanır. Ancak, liderlerin teşvik edilmesinin gerekli olup olmadığı tartışılabilir.

 5. Kanban pratikleri nelerdir?

Kanban, çeviklik şemsiyesi altında pozisyonel olarak ve ilkeleri üzerinden sorgulanan bir yönetim sistemidir. Bu sistemde, yönetim pratikleri şunlardır:

  1. Görselleştirme: İşlerin yer aldığı, durumun şeffaf olarak görülebildiği tahtalar kullanılarak çalışılır.

  2. Üzerinde çalışılan iş miktarını sınırlandırma: Örneğin, belirlenen limit 7 olsun ve bu miktar üzerine çıkılmaz, 8. işi almak için elimizdeki 7 işten biri bitmelidir.

  3. Akışı yönetme: İş akışı, kanban tahtası üzerinden yönetilir ve bu tahta sürekli gelişime açıktır. Örneğin, iş limitleri, iş akışları ve işlerin durumları bu tahta üzerinden görülebilir hale getirilebilir.

  4. Akış kurallarını bilinir hale getirme: Örneğin, ekibe gönderilen işler belirli bir formatta olmadığı takdirde iş listemize alınmaz ve istenen format belirlenir.

  5. Geri bildirim mekanizmaları kurma: Kanban, aynı zamanda bir risk yönetim metodudur ve şu anda çalışılan işe göre bir risk profili oluşturulabilir.

  6. Bilimsel yöntemleri kullanarak, birlikte çalışarak, sürekli olarak gelişme: Takımlar, ne kadar etkin çalıştıklarını bilimsel yöntemlerle ölçer ve işlerin kalitesini arttırır. Örneğin, 10 birim üretimde 3 birim ziyan oluyorsa, 7 birim üretip kalan 3 birimlik enerjiyi ürün kalitesini iyileştirmeye ayırılabilir.

Bu pratikler, ihtiyaç dahilinde yapılabilir olmakla birlikte yapılmaması durumunda da bir şey olmaz. Kanban, katı bir yapısı olmayan, evrilerek iyileşme yolunda ilerleyen bir sistemdir. Ancak, temel bilimsel yöntemlere ve sağlam bir zemine oturtularak Kanbanize edilmesi ve metrikler üzerinden konuşulabilme, iyileşme, iyileşmelerin gözlenmesi, kararların alınması ve evrilme yeteneğine sahip olunması önemlidir. Bu sayede, sistem gözüyle bakılarak lokal ve takım seviyesinde kalan optimizasyonların ve onların sonuçlarından korunulabilir.

Bu Makaleyi Oy Ver!

Yorum Gönder

Çerez İzinleri!
Trafiği analiz etmek, tercihlerinizi hatırlamak ve deneyiminizi optimize etmek için bu sitede tanımlama bilgileri sunuyoruz.
Oops!
Görünüşe göre internet bağlantınızda bir sorun var. Lütfen internete bağlanın ve yeniden gezinmeye başlayın.
AdBlock Saptandı!
Tarayıcınızda reklam engelleme eklentisi kullandığınızı tespit ettik. Reklamlardan elde ettiğim gelir bu web sitesinin varlığını devam ettirebilmek adına büyük önem taşıyor. Reklam engelleyicileri kapatır mısınız...