Stratejik Planlama

Stratejik Planlama Nedir? Temel Bileşenleri Nelerdir?
Stratejik Planlama

Stratejik planlama, bir kuruluşun gelecekteki hedeflerine ulaşmak için hangi adımların atılacağını belirlemek için yapılan bir süreçtir. Bu hedeflere ulaşmak için kuruluşun ne olduğunu, neler yaptığını ve bu yaptıklarını niçin yaptığını belirleyen temel karar ve eylemleri, disiplinli bir şekilde ortaya koyar.

 Stratejik planlama, bir kuruluşun kendisine ve ulaşmayı arzu ettiği duruma ilişkin tanımlarını, bu duruma ulaşmada kat edeceği aşamaları ve bu yöndeki adımların sonuçlarını izlemedeki temel kıstaslarını belirler. Stratejik planlama, kuruluşun gelecekteki hedeflerine ulaşmak için atılması gereken adımları belirlemek için bir aracıdır ve bu hedeflere ulaşmada rehberlik eder.

Stratejik Planın Temel Bileşenleri

Stratejik planlama, bir kuruluşun gelecekteki hedeflerine ulaşmak için atılması gereken adımları belirlemek için yapılan bir süreçtir. Stratejik planlama, bir kuruluşun gelecekteki hedeflerine ulaşmak için atılması gereken adımları belirlemek için yapılan bir süreçtir. Bu hedeflere ulaşmak için kuruluşun dışsal koşullarını, içsel yeterliliklerini ve örgüt düzeyinde belirlenen vizyonunu göz önünde bulundurur. Stratejik planlamada, kuruluşun gelecekteki hedeflerine ulaşmak için gereken mütalaa (analiz) ve karar süreçleri yer alır. Stratejik planlama aşamaları, kuruluşun dışsal koşullarının analizi, içsel yeterliliklerin analizi, örgüt düzeyinde vizyonun tanımlanması, stratejik hedeflerin belirlenmesi, stratejik seçeneklerin değerlendirilmesi, stratejik seçeneklerin belirlenmesi, stratejik planın uygulanması ve izlenmesi şeklinde sıralanabilir. Stratejik planlama, bir kuruluşun gelecekteki hedeflerine ulaşmak için gereken adımları belirlemek için yapılan bir süreçtir ve bu hedeflere ulaşmada rehberlik eder.

Stratejik planlama, bir kuruluşun gelecekteki hedeflerine ulaşmak için atılması gereken adımları belirlemek için yapılan bir süreçtir. Stratejik planlama, bir kuruluşun dışsal koşullarını, içsel yeterliliklerini ve örgüt düzeyinde belirlenen vizyonunu göz önünde bulundurur. Bu çerçevede, kuruluşun gelecekteki hedeflerine ulaşmak için gereken mütalaa (analiz) ve karar süreçleri yer alır. Stratejik planlama aşamaları, kuruluşun dışsal koşullarının analizi, içsel yeterliliklerin analizi, örgüt düzeyinde vizyonun tanımlanması, stratejik hedeflerin belirlenmesi, stratejik seçeneklerin değerlendirilmesi, stratejik seçeneklerin belirlenmesi, stratejik planın uygulanması ve izlenmesi şeklinde sıralanabilir.

  1. Dışsal Koşulların Analizi: Bu aşamada, kuruluşun etkinlik gösterdiği çevrede meydana gelen yerel ya da küresel düzeydeki gelişmeler, kuruluş için olası fırsat ya da tehditler oluşturması bağlamında mercek altına alınır. Bu bağlamda, politik, ekonomik, sosyal, teknolojik ve sektörel çerçevede kuruluşu ilgilendiren unsurlar, etki düzeyleri dikkate alınarak incelenir.

  2. İçsel Yeterliliklerin Analizi: Bu aşamada, kuruluşun mali, fiziksel ve beşeri olanaklarının bir dökümü yapılır ve rekabet açısından kuruluşa avantaj/dezavantaj sağlayan temel faktörler belirlenmeye çalışılır. Kuruluşun kaynaklarının yanı sıra, yönetim ve üretim süreçleri ile kurumun geçmişten bugüne performansı da bu aşamada ele alınabilir.

  3. Örgüt Düzeyinde Vizyonun Tanımlanması: Bu aşamada, kuruluşun uzun vadede ulaşmayı arzuladığı durumun 

    tanımlanması için bir vizyon bildirimi oluşturulur. Vizyon, kuruluşun gelecekteki konumunu, yerel ya da uluslararası düzlemde elde edilen bir piyasa hakimiyeti, gelinecek büyüklük ya da edinilecek saygınlık gibi bir hedefi tarif eder. Vizyon bildirimleri, kısa ve akılda kalıcı ifadeler olmalı, geçmişte ve bugün alınmış kararların ve yürütülmüş eylemlerin düzeyinden daha ileride, daha yüksek bir yeri tarif etmeli, ilham verici nitelikte olmalı ve örgütsel dönüşümün yönüne açıklık getirmeli ve kuruluş çalışanları tarafından sahiplenilmelidir.

  4. Stratejik Hedeflerin Belirlenmesi: Bu aşamada, kuruluşun vizyonu doğrultusunda ulaşmayı hedeflediği durumun gerçekleştirilebilmesi için gereken stratejik hedefler belirlenir. Stratejik hedefler, vizyonun gerçekleştirilmesine yönelik amaçları tarif eder ve bu hedeflere ulaşmak için gerekli olan çalışmaların yapılmasını sağlar. Stratejik hedefler, örgüt düzeyinde belirlenen vizyonun 

    gerçekleştirilmesine yönelik amaçları tarif eder ve bu hedeflere ulaşmak için gerekli olan çalışmaların yapılmasını sağlar. Stratejik hedefler, örgütün gelecekteki yapısını ve performansını etkileyecek önemli konuları kapsar ve örgütün pazar payını, üretim kapasitesini, kalite standartlarını, çalışan memnuniyetini, finansal güçlerini ve benzeri konuları içerebilir. Stratejik hedefler, örgütün gelecekteki hedeflerine ulaşması için gereken adımları ve zaman dilimlerini belirler ve bu hedeflere ulaşılırken izlenecek yol haritasını oluşturur.

  5. Stratejik Seçeneklerin Değerlendirilmesi: Bu aşamada, kuruluşun hedeflerine ulaşması için gereken stratejik seçenekler değerlendirilir. Stratejik seçenekler, kuruluşun hedeflerine ulaşması için farklı yolları ve alternatifleri tarif eder. Stratejik seçenekler, kuruluşun dışsal koşullarını ve içsel yeterliliklerini göz önünde bulundurarak belirlenir ve kuruluşun hedeflerine ulaşması için en uygun olan seçeneklerin seçilmesine yardımcı olur. Stratejik seçenekler, kuruluşun hedeflerine ulaşması için gereken çalışmaların yapılmasını sağlar ve bu seçeneklerin uygulanması sırasında örgütün gelecekteki performansını etkileyecek önemli konuları kapsar. Stratejik seçenekler, kuruluşun pazar payını, üretim kapasitesini, kalite standartlarını, çalışan memnuniyetini, finansal güçlerini ve benzeri konuları içerebilir.
  6. Stratejik Planın İçeriğinin Belirlenmesi: Bu aşamada, kuruluşun hedeflerine ulaşması için gereken stratejik seçeneklerin uygulanması sırasında izlenecek yol haritası belirlenir. Stratejik planın içeriği, kuruluşun hedeflerine ulaşması için gereken çalışmaların yapılmasını ve bu hedeflere ulaşılırken izlenecek yol haritasını tarif eder. Stratejik planın içeriği, kuruluşun pazar payını, üretim kapasitesini, kalite standartlarını, çalışan memnuniyetini, finansal güçlerini ve benzeri konuları içerebilir. Stratejik planın içeriği, kuruluşun gelecekteki yapısını ve performansını etkileyecek önemli konuları kapsar ve örgütün hedeflerine ulaşması için gereken adımları ve zaman dilimlerini belirler.

  7. Stratejik Planın İzleme ve Değerlendirme: Stratejik planın uygulanması sırasında, kuruluşun hedeflerine ulaşması için gereken çalışmaların yapılmasını ve bu hedeflere ulaşılırken izlenecek yol haritasının izlenmesi ve değerlendirilmesi önemlidir. Bu aşamada, stratejik planın uygulanması sırasında oluşan sonuçların değerlendirilmesi ve gerekli aksiyonların alınması yapılır. Bu aşamada, kuruluşun hedeflerine ulaşması için gereken çalışmaların yapılmasını ve bu hedeflere ulaşılırken izlenecek yol haritasının izlenmesi ve değerlendirilmesi önemlidir. Stratejik planın uygulanması sırasında oluşan sonuçların değerlendirilmesi ve gerekli aksiyonların alınması yapılır. Bu aşamada, kuruluşun hedeflerine ulaşması için gereken çalışmaların yapılmasını ve bu hedeflere ulaşılırken izlenecek yol haritasının izlenmesi ve değerlendirilmesi önemlidir.


Bu Makaleyi Oy Ver!

Yorum Gönder

Çerez İzinleri!
Trafiği analiz etmek, tercihlerinizi hatırlamak ve deneyiminizi optimize etmek için bu sitede tanımlama bilgileri sunuyoruz.
Oops!
Görünüşe göre internet bağlantınızda bir sorun var. Lütfen internete bağlanın ve yeniden gezinmeye başlayın.
AdBlock Saptandı!
Tarayıcınızda reklam engelleme eklentisi kullandığınızı tespit ettik. Reklamlardan elde ettiğim gelir bu web sitesinin varlığını devam ettirebilmek adına büyük önem taşıyor. Reklam engelleyicileri kapatır mısınız...