Üretim Miktarı ve Akışlarına Göre Üretim Sistemleri

Üretim Miktarı ve Akışına Göre Üretim Sistemleri
Üretim Miktarı ve Akışlarına Göre Üretim Sistemleri


Kesikli üretim, üretim işlemlerinin sık değiştiği, mamul miktarının küçük olduğu ve çeşit fazlalığı olan üretim türüdür. Sürekli üretim ise, üretim işlemlerinin düzenli bir şekilde tekrar edildiği, mamul miktarının büyük olduğu ve çeşit azlığı olan üretim türüdür. Bu iki üretim türü arasındaki diğer farklar şunlardır:

  1. Makine ve Teçhizat Kullanımı: Kesikli üretimde, çok amaçlı veya üniversal tezgâhlar kullanılır. Bu tezgâhlar, çalışma hızı ve verimliliği düşük olsa da, yapılabilecek işlem tipi bakımından sınırları geniştir. Sürekli üretimde ise, özel tezgâhlar kullanılır. Bu tezgâhlar, çalışma hızı ve insan gücünden yararlanma oranları yüksektir.

  2. Yerleşim Düzeni: Kesikli üretimde, makine atölyesi oluşturulur ve aynı işi gören tezgâhlar (torna, freze, matkap gibi) bir yerde toplanır. Sürekli üretimde ise, hammaddeden başlayarak mamul hale ulaşıncaya kadar iş parçası üzerinde uygulanan işlemleri yapan tezgâhlar bir imalat hattı üzerinde sıralanır.

  3. İş Yükü Dengesi: Kesikli üretimde, iş yükü dengesini sağlamak zordur çünkü üretilen malın cinsi sık değişir ve miktarı önceden bilinmez. Bu nedenle, bazı tezgâhlar boş beklerken bazıları işi yetiştiremeyebilir. Sürekli üretimde ise, programlar çok önceden titizlikle hazırlanır ve çeşit azlığı nedeniyle tezgâhların iş yükleri daha dengelidir.

  4. İşçilik: Kesikli üretimde, imalatı yapan işçinin daha fazla bilgi ve inisiyatif kullanması gerekir çünkü üretilen malın cinsi sık değişir. Bu nedenle, işçilerin daha kalifiye olması gerekir. Sürekli üretimde ise, işçilerin işlemleri tekrar eden düzenli bir iş yapmaları gerekir ve bu nedenle daha az kalifiye olabilirler.

  5. Üretim Planlama: Kesikli üretimde, üretim planlama zordur çünkü üretilen malın cinsi sık değişir ve miktarı önceden bilinmez. Bu nedenle, üretim planları sık değişebilir ve esnek olmalıdır. Sürekli üretimde ise, üretim planları daha az değişir ve daha katı olabilir çünkü üretilen malın cinsi azdır ve miktarı önceden bilinir.
  6. İmalat Süresi: Kesikli üretimde, imalat süresi daha uzundur çünkü mamul çeşitliliği nedeniyle makine ve tezgâhlar sık değiştirilir ve bu değişimler süreyi uzatır. Sürekli üretimde ise, imalat süresi daha kısadır çünkü mamul çeşitliliği azdır ve makine ve tezgâhlar sık değiştirilmez.
  7. Üretim Maliyetleri: Kesikli üretimde, üretim maliyetleri daha yüksektir çünkü makine ve tezgâhların çeşitliliği nedeniyle daha fazla makine ve tezgâh kullanılır ve bu da daha fazla maliyet demektir. Sürekli üretimde ise, üretim maliyetleri daha düşüktür çünkü makine ve tezgâhların çeşitliliği azdır ve daha az makine ve tezgâh kullanılır.

Bu farklılıklar nedeniyle, her türlü üretim için en uygun olan yöntem kullanılması gerekir. Örneğin, eğer mamul miktarı küçük ve çeşitliliği fazla ise, kesikli üretim daha uygun olabilir. Ancak, eğer mamul miktarı büyük ve çeşitliliği az ise, sürekli üretim daha uygun olabilir.

Bu Makaleyi Oy Ver!

Yorum Gönder

Çerez İzinleri!
Trafiği analiz etmek, tercihlerinizi hatırlamak ve deneyiminizi optimize etmek için bu sitede tanımlama bilgileri sunuyoruz.
Oops!
Görünüşe göre internet bağlantınızda bir sorun var. Lütfen internete bağlanın ve yeniden gezinmeye başlayın.
AdBlock Saptandı!
Tarayıcınızda reklam engelleme eklentisi kullandığınızı tespit ettik. Reklamlardan elde ettiğim gelir bu web sitesinin varlığını devam ettirebilmek adına büyük önem taşıyor. Reklam engelleyicileri kapatır mısınız...